Inicjatywa lokalna realizowana w SP nr 110 na os. Kolorowym - Dzielnica XVIII Nowa Huta

Inicjatywa lokalna realizowana w SP nr 110 na os. Kolorowym

110

Samorządowe Przedszkole nr 110 im. Marii Kownackiej kształci i opiekuje się dziećmi już od 58 lat. W lokalizacji na os. Kolorowym 28 bawi i uczy się 100 przedszkolaków. Dla okolicznych mieszkańców osiedla Kolorowego oraz osiedla Czyżyny jest to placówka pierwszego wyboru jeśli chodzi o rekrutację z uwagi na bliskość zamieszkania, jednak uczęszczają tam też dzieci z wielu innych dzielnic Krakowa. Jednym z powodów, dla których rodzice tak chętnie wybierają to miejsce, jest duży, zacieniony ogród wyposażony w sprzęt do zabaw na świeżym powietrzu.

Zmieniające się warunki pogodowe (częste upały) oraz obecne, ze względu na panującą epidemię, podzielenie ogrodu na sektory spowodowały degradację trawnika. W niektórych miejscach trawa zniknęła całkowicie, zostawiając gołe klepisko. W takich warunkach korzystanie z ogrodu jest mocno utrudnione.

Ze względu na fakt, że rodzicom zależy aby od małego uczyć dzieci dbania o dobro społeczności lokalnej oraz chcąc poszerzyć projekt o walory edukacyjne i przyrodnicze planowane jest zaprojektowanie oraz wykonanie wraz z dziećmi ogródka warzywno-owocowego, wykonanie budek dla ptaków czy założenie karmników dla wiewiórek, które często odwiedzają ogród. Pracom tym będą towarzyszyć zorganizowane przez kadrę wychowawczą oraz rodziców warsztaty przyrodnicze oraz projekt edukacyjny pt. “Ogród”.

Zachęcamy również do odwiedzenia sekcji "Inicjatywa lokalna" na stronie Miejskiego Centrum Dialogu www.obywatelski.krakow.pl


Niniejsze zadanie realizowane w ramach inicjatywy lokalnej polega przede wszystkim na odnowieniu jednej z zniszczonych części ogrodu o pow. 200m2. Zaangażowane będą w to dzieci ze wszystkich 4 grup przedszkola (od 3-6 lat), rodzice oraz chętni seniorzy z dzielnicowego koła seniorów i uczniowie sąsiadującej z przedszkolem SP nr 103. Pierwszym etapem będzie przygotowanie terenu oraz nawiezienie ziemi potrzebnej do jego wyrównania oraz założenia ogródka. Postawione zostaną 4 skrzynie ogrodowe, zabezpieczone siatką na krety i wypełnione odpowiednim podłożem oraz ziemią, w których dzieci będą sadzić wyhodowane przez siebie w salach sadzonki. Przy ogrodzeniu od strony osiedlowych alejek i SP nr 103 utworzona zostanie kwietna łąka z szczególnym nastawieniem na kwiaty wabiące motyle. Od strony wewnętrznego ogrodu do skrzyń oraz łąki poprowadzony będzie wąski chodniczek z płytek ażurowych tak aby umożliwić dojście do grządek w każdą pogodę. Ponieważ na odnawianym fragmencie znajduje się już roślinność, aby wkomponować ją w nowe elementy zostanie ona odpowiednio przycięta oraz otoczona palisadami. Chcemy aby ogród przez długie lata mógł spełniać swoją rolę edukacyjną dlatego posadzone zostaną zioła oraz krzewy owocowe (porzeczki, agrest). Zamontowane zostaną karmniki dla ptaków i wiewiórek oraz domek dla jeży, które także są widywane w ogrodzie. Obecna będzie lawenda, która może służyć dzieciom do prac artystycznych oraz ze względu na coroczny, spory problem z komarami, rośliny odstraszające te owady. Wzdłuż części ogrodzenia posadzony zostanie powojnik (clematis), który upiększy dość podniszczone w tej chwili ogrodzenie i będzie miał duży walor estetyczny także dla mieszkańców pobliskich bloków oraz spacerowiczów zmierzających do pobliskiego parku.

1) Opis potrzeb społeczności lokalnej.

 Inicjatywa mieści się w szeroko pojętym dbaniu o zieloną przestrzeń wspólną oraz kreowaniu i wzmacnianiu u dzieci postaw obywatelskich nakierowanych na dbałość o dobro wspólne i ochronę przyrody.

Projekt odpowiada na potrzeby lokalnej społeczności w zakresie wychowywania i wspierania naturalnej potrzeby ruchu u dzieci, co skutkuje dobroczynnym wpływem na ich rozwój w kolejnych latach życia. Inicjatywa ma wpływ nie tylko na sytuację dzieci aktualnie uczęszczających do przedszkola, ale także na roczniki które będą uczęszczać do przedszkola w latach następnych. Z tego względu można określić ją jako inicjatywę o charakterze długofalowym.

2) Dostępność inicjatywy dla społeczności lokalnej.

Realizacją zadania zainteresowane są głównie osoby, których dzieci aktualnie uczęszczają do przedszkola nr 110, same dzieci ponieważ ogród jest dla nich źródłem radości i zabawy, jak również kadra nauczycielska oraz dyrekcja, gdyż dobro przedszkolaków z racji wykonywanego zawodu jest dla nich szczególnie ważne.

Należy jednak podkreślić, że inicjatywa nie leży w interesie wyłącznie osób wyżej wymienionych. Dotyczy także wszystkich przyszłych absolwentów przedszkola, gdyż odpowiednia ilość ruchu na świeżym powietrzu od najmłodszych lat ma niebagatelny wpływ na kondycję zdrowia psychicznego i fizycznego oraz przekłada się na dalsze etapy edukacji. Ponadto zrewitalizowany trawnik i ogródek będzie służył kolejnym pokoleniom dzieci uczęszczającym do placówki. Z tego względu inicjatywa leży w interesie wszystkich osób, które zamieszkują na terenie Czyżyn i Nowej Huty, a których dzieci w przyszłości będą uczyć się w przedszkolu nr 110. Jak wspomniano do przedszkola uczęszczają nie tylko dzieci z okolicznych osiedli, ale także z innych części Krakowa.

3) Efekty i korzyści wynikające z realizacji inicjatywy, biorąc pod uwagę potrzeby społeczności lokalnej opisane przez wnioskodawców.

Zrewitalizowany i odnowiony ogród umożliwi dzieciom zabawę na świeżym powietrzu. Zabawa na świeżym powietrzu wspiera prawidłowy rozwój psychofizyczny dzieci. Przedszkole jest placówką samorządowa, realizacja jego zadań będzie następowała w sposób trwały i stabilny, zasięgiem czasowym obejmując aktualne jak i przyszłe roczniki.

Zaprojektowany i wykonany wraz z dziećmi ogródek warzywny oraz budki dla ptaków, zaszczepią w nich potrzebę dbania o przyrodę i środowisko naturalne. Przeprowadzone warsztaty pozytywnie wpłyną na edukację w obszarach związanych z ochroną przyrody. Współdziałając z dorosłymi dzieci nauczą się postaw obywatelskich.

4) Integracja społeczności lokalnej i przełamywanie barier poprzez działania realizowane w trakcie inicjatywy.

Projekt zakłada współpracę z uczniami sąsiadującej z przedszkolem szkoły podstawowej, jako że w wielu przypadkach są oni absolwentami przedszkola i wiążą ich z nim miłe wspomnienia. Rodzice dzieci podczas wspólnej pracy przy odnowie trawnika uzyskają okazję do nawiązania stosunków wykraczających poza zwyczajne sprawy około-przedszkolne (przywożenie, odwożenie dzieci, zebrania rodzicielskie) co pozytywnie wpłynie na tworzenie społeczności lokalnej na terenie dzielnic - Czyżyny i Nowej Huty.

5) Realizacja edukacji obywatelskiej, popularyzowanie aktywności obywatelskiej poprzez działania realizowane w trakcie inicjatywy lokalnej. 

Inicjatywa w wysokim stopniu realizuje cel jakim jest edukacja obywatelska, gdyż poprzez działania rodziców i wychowawców ma wpływ bezpośrednio na tworzenie postaw obywatelskich u przedszkolaków. Dzieci obserwując rodziców przy pracy na rzecz placówki w sposób naturalny i niewymuszony będą uczyć się zaangażowania społecznego i obywatelskiego. W sytuacji, kiedy system nauki promuje edukację opartą na pozyskiwaniu głównie wiedzy książkowej, możliwość nabywania właściwych postaw społecznych przez obserwację i naśladownictwo osób dla dzieci najważniejszych, jest nie do przecenienia.

Zadbana i odnowiona część ogrodu będzie miała także duży aspekt estetyczny dla mieszkańców pobliskich bloków oraz spacerowiczów, którzy przechodzą obok przedszkola w drodze do parku.


Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/rd/rwww18/www/modules/mod_cookiesaccept/mod_cookiesaccept.php on line 24

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza zgodę na ich przetwarzanie.

Zrozumiałem