Kariera zaczyna się w gimnazjum?

uczestnicy






Gala finałowa
- uczestnicy

W kwietniu 2017 roku w Zespole Szkół Ogólnokształcących Sportowych nr 1 w Krakowie odbyła się Gala Finałowa pierwszego etapu Projektu Erasmus + trwającego do 31 sierpnia 2018 roku. To już drugi z kolei projekt edukacyjny realizowany ze środków Unii Europejskiej w tej szkole, działającej na terenie Dzielnicy XVIII. Jego atrakcyjność wynika bezpośrednio z przyjętego programu, a ten koncentruje się wokół hasła: Wielojęzyczność, orientacja zawodowa, mobilność zawodowa.

Projekt angażuje do działania szkoły z Niemiec, Hiszpanii i Polski, które wspólnie realizują trzy kolejne etapy: pierwszy w Krakowie, gdzie nastolatkowie poznali gamę zawodów związanych z przygotowaniem olimpiady sportowej, drugi w Stuttgarcie, gdzie uczniowie zobaczą zakłady przemysłowe bazujące na technologiach informacyjnych, a trzeci w Lloret de Mar, gdzie uczestnicy projektu zaobserwują profesje związane z hotelarstwem. Koordynatorami projektu są doświadczeni pedagodzy: Maciej Garpiel, nauczyciel z Kaufmännische Schule Stuttgart Nord, Joan De Domingo Miquel z Institut Escola Lloret de Mar z Hiszpanii i Ewelina Brońka, nauczycielka z ZSOS nr 1 w Krakowie. Grupę z Polski tworzy 30 nastolatków w różnym wieku, od 11 do 13 lat, w sumie w projekcie uczestniczy 55 uczniów.

prezentacja_szkol






Prezentacja
szkół partnerskich

Organizację olimpiady sportowej uczestnicy projektu poznali w czasie Turnieju Piłki Ręcznej o Puchar Lajkonika LajkonikCup 2017, rozgrywanego w Krakowie od 22.04. – 24.04. br. To impreza z wieloletnią tradycją w naszym mieście. Młodzież obserwowała pracę innych w czterech najważniejszych obszarach: biuro zawodów, obsługa zawodów, czyli praca trenerów i sędziów, pomoc medyczna i obsługa techniczna, w tym także dźwiękowa, imprezy.

- Uczestnicy Projektu Erasmus + mieli niecodzienną okazję zobaczyć, jak realizuje się zadania, bez których trudno wyobrazić sobie dzisiaj organizację olimpiady sportowej czy innego turnieju sportowego – mówi Dorota Sowa – Kołodziej, dyrektorka Zespołu Szkół Ogólnokształcących Sportowych nr 1 w Krakowie. – Pokazaliśmy ogrom pracy ludzi, których w czasie zawodów nie widać. A warunki techniczne, jakimi nasza szkoła dysponuje, są doskonałe do rozgrywek, takich jak LajkonikCup 2017.

uczestnicy






Uczestnicy projektu
ERASMUS+

Docenili to zarówno uczniowie z Niemiec jak i Hiszpanie, kiedy pytani podczas ceremonii otwarcia LajkonikCup 2017, z uznaniem mówili o krytej bieżni w szkole, o basenie z ruchomym dnem i o hali sportowej.

- W biurze zawodów zaczynamy od projektu turnieju, kosztorysu, tu zabiegamy o sponsorów i patronat medialny. Potem przychodzi kolej na wynajem hal sportowych, opracowanie kalendarium rozgrywek, zapewnienie opieki medycznej. Pracy jest wiele, bo w tym roku w Turnieju LajkonikCup uczestniczyło w sumie 88 drużyn piłki ręcznej: z kraju, a także ze Szwecji, Austrii, Niemiec, Czech, Słowacji, Litwy i Ukrainy – relacjonuje Małgorzata Mędrecka, koordynator biura zawodów LajkonikCup 2017. – Uczestnicy Projektu Erasmus + mogli obserwować tę pracę z bliska. Polska młodzież wiele zadań wykonywała samodzielnie, np. kolportowała terminarz rozgrywek, wydawała identyfikatory i dokumentację dla drużyn. Wszystko pod nadzorem trenerów. Warto zauważyć, że to nasi absolwenci byli sędziami młodzieżowymi w czasie meczów. Doświadczenie, jakie tu zdobywają, jest przepustką do ich dalszej kariery zawodowej.

u_strazakow






Z wizytą u strażaków
- Dzielnica XVIII

We wszystkich działaniach Polakom towarzyszyli uczniowie z Niemiec i Hiszpanii, co wiązało się z koniecznością komunikacji w języku angielskim. I to jest jeszcze jedna korzyść wynikająca z projektu Erasmus +.

- Po zakończeniu Erasmusa postanowiłam, że będę się więcej uczyć języka angielskiego – zwierza się najmłodsza uczestniczka projektu, jedenastoletnia Magda.

- W czasie pierwszego spotkania czułam się niepewnie, ale stres szybko minął i poradziłam sobie z językiem angielskim całkiem dobrze – wspomina Justyna, uczennica klasy I gimnazjum, uczestniczka projektu.

- Takie spotkania dają niesamowitą motywację do dalszej, bardziej intensywnej nauki języka angielskiego – mówi Roxana z I klasy gimnazjum, a zapytana o wrażenia dodaje: - Świetnie współpracowało mi się z członkami mojego zespołu przy projektowaniu strony internetowej. Mieliśmy dobre pomysły i efekt naszej pracy był zaskakujący.

Zwycięski projekt pojechał wraz z Niemcami do Stuttgartu, tam młodzież wykorzysta go przy tworzeniu strony internetowej o projekcie Erasmus+.

logo_projketu






Logo projektu
i szkół partnerskich

W ramach projektu zagraniczni gości odwiedzili Szkołę Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie, gdzie obejrzeli wóz strażacki z wyposażeniem, przymierzyli specjalne ubrania, a co odważniejsi wsiedli do dźwigu, by z wysokości oglądać panoramę Nowej Huty. W czasie warsztatów młodzież wymieniła się informacjami na temat polskiego, hiszpańskiego i niemieckiego systemu edukacji, poznała historię turnieju LajkonikCup, którego trofeum kojarzy się z Krakowem, z naszą kulturą. Uczniowie skorzystali z basenu w czasie turnieju piłki wodnej, bawili się na dyskotece wraz z zawodnikami LajkonikCup 2017, a Nico – nastolatek z Hiszpanii – zaprezentował swoją muzykę w stylu progressive. Nie zabrakło tańca belgijskiego.

Wszystko to miało miejsce w siedzibie szkoły na osiedlu Handlowym 4. Poza tym Niemcy i Hiszpanie zwiedzili Kraków, głównie Rynek, Kościół Mariacki, Wawel i Kaplicę Zygmuntowską, Sukiennice oraz obiekty sportowe, takie jak Centrum Rozwoju Com - Com Zone. Uczniowie widzieli też Muzeum Auschwitz – Birkenau i Fabrykę Schindlera.

Uroczysta kolacja w restauracji „Bombonierka” była okazją, by skosztować tradycyjne polskie dania, swobodnie porozmawiać.

- Wszystkim podobał się nietypowy, bo folkowy wystrój tego lokalu - mówi Ewelina Brońka, koordynator projektu z ramienia ZSOS nr 1 w Krakowie.

Dzień przed wyjazdem zagraniczna młodzież obserwowała zajęcia dydaktyczne realizowane w ZSOS nr 1. W czasie gali finałowej uczestnicy zaprezentowali swoje miasta: Stuttgard i Lloret de Mar, zaprosili do ich odwiedzenia.

Bez wątpienie projekt Erasmus+ pomaga w zdobywaniu doświadczenia i poznawaniu ciekawych ludzi, a szkołę, która go realizuje, pozwala określić jako otwartą na interesujące innowacje pedagogiczne.