Zielono i czysto w otoczeniu kopca Wandy - razem zadbaliśmy o to unikalne, nowohuckie miejsce

wanda_lift1Ponad 100 mieszkańców Krakowa pojawiło się na rodzinnym pikniku przy kopcu Wandy organizowanym z okazji Dnia Ziemi przez ArcelorMittal Poland i Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie. Niektórzy spędzili tu cały dzień, inni zrobili sobie zielony przystanek na trasie wycieczki rowerowej lub sobotniego spaceru. Wspólnie posprzątaliśmy, odświeżyliśmy i zazieleniliśmy to wyjątkowe, ale trochę zapomniane i zaniedbane miejsce na mapie Krakowa.

Najliczniej na pikniku stawili się mieszkańcy Nowej Huty, a wśród nich lokalni społecznicy, aktywiści z inicjatywy Magistrat Nowohucki, którzy już wcześniej społecznie sprzątali to miejsce, przedstawiciele lokalnych instytucji kultury, placówek opiekuńczo-wychowawczych czy nowohuccy radni dzielnicowi i miejscy. Na kopcu Wandy pojawili się też mieszkańcy innych, odległych dzielnic Krakowa: były rodziny z Ruczaju czy z Bronowic i krakowianie z centrum, którzy przyjechali specjalnym, bezpłatnym tramwajem uruchomionym przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Niektórzy z nich dzięki naszej akcji pierwszy raz w życiu stanęli na kopcu Wandy.

Zachęta do zostawienia samochodu w domu przyniosła efekty. Większość mieszkańców przyszła na kopiec pieszo, inni przyjechali komunikacją miejską, albo rowerem. Dla tych ostatnich przygotowaliśmy specjalny punkt, w którym mogli zupełnie za darmo zrobić wiosenny przegląd rowerów: dopompować koła czy wyregulować przerzutki i hamulce, by bezpiecznie poruszać się na swoich dwóch kółkach.



wanda_lift2Czas na lifting otoczenia


Przed rozpoczęciem pikniku wspólnie posprzątaliśmy kopiec Wandy i jego otoczenie. Zaangażowali się nie tylko dorośli, ale i dzieci, nawet kilkuletnie maluchy, których na pikniku nie brakowało. Mieszkańcy zebrali kilkanaście worków papierków, butelek i odpadów gumowych i plastikowych, które zostały przekazane do Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania. Część krakowian pomagała także sadzić drzewa w rejonie kopca Wandy, przy ogrodzeniu krakowskiej huty. 16 klonów zwyczajnych od ArcelorMittal Poland to zapowiedź zielonych zmian w pobliżu nowohuckiego zabytku.

- Poprzez wspólną akcję z krakowską hutą chcieliśmy poprawić wygląd kopca Wandy, a w zasadzie jego otoczenia. Sobotnia inicjatywa to był wstęp do kolejnych planowanych przez nas działań. Wspólnie chcemy dodatkowo zazielenić kopiec, wprowadzić wokół niego małą architekturę, by to miejsce stało się ponownie wizytówką Nowej Huty –
mówi Piotr Kempf, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie.

Wokół kopca Wandy pojawią się nowe ławeczki, kosze na śmieci oraz drewniane leżaki, a ArcelorMittal Poland zadba o zieleń, która będzie współgrać z otoczeniem i wyeksponuje walory samego kopca. Prace nad odświeżeniem terenu wokół kopca mają rozpocząć się już jesienią. By do tego czasu było przyjemniej i estetyczniej mieszkańcy wspólnie pomalowali stare ławeczki.

Słoneczna pogoda była idealna na piknik, dlatego po pracy wszyscy otrzymali od wolontariuszy ArcelorMittal Poland piknikowe prowianty i mogli zrelaksować się na leżakach lub na kocach. Każdy mógł też częstować się soczystymi jabłkami, które w drewnianych skrzynkach leżały na trawie.

Pora na edukację historyczną i ekologiczną

Wspólny wysiłek na rzecz czystszego kopca Wandy był ważny, tak samo jak zajęcia z edukacji ekologicznej, dzięki którym dzieci uczą się dobrych nawyków. Przyrodniczo-edukacyjne warsztaty dla najmłodszych podczas pikniku prowadziła nowohucka Fundacja EcoTravel.

Ogromne zainteresowanie wśród dorosłych i dzieci wzbudziły opowieści dyrektora Muzeum Archeologicznego w Krakowie – Jacka Górskiego, który z pasją mówił o przeszłości nowohuckich ziem, o znalezionej na tym terenie kości mamuta, historycznych pochówkach, legendzie związanej z kopcem Wandy, a nawet o tym w jakich potrawach gustowali prehistoryczni przodkowie nowohucian. Najwierniejsi słuchacze otrzymali nawet egzemplarze jego książki „Prastara Nowa Huta”. Nie zabrakło też konkursów związanych z Dniem Ziemi i pracą hutników: najmłodsi rzucali hutniczą rękawicą, albo rywalizowali w rodzinnej sztafecie „Oszczędzaj wodę”.

- Cieszymy się, że na piknik przyszło tak wielu mieszkańców, którzy chcieli nie tylko wypocząć, ale i wspólnymi siłami przywrócić blask otoczeniu kopca Wandy – mówi Jolanta Zawitkowska, eko-ambasador ArcelorMittal Poland w Krakowie. - Cały czas inwestujemy w prośrodowiskowe rozwiązania i modernizujemy instalacje w krakowskiej hucie, by ograniczać nasze oddziaływanie na środowisko, ale nie zapominamy również o tym co znajduje się za naszym ogrodzeniem. Za to również czujemy się odpowiedzialni, dlatego zaangażowaliśmy się w projekt Zarządu Zieleni Miejskiej na zagospodarowanie terenu wokół kopca Wandy. A na początek, podczas tego pikniku, chcieliśmy pokazać jak cenne i wartościowe jest to miejsce i jak ważne jest to, by było zadbane – dla nas wszystkich – dodaje.

Kontakt / informacje dodatkowe:

Sylwia Winiarek, rzecznik prasowy ArcelorMittal Poland
tel. +48 32 776 76 30
e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Marzena Rogozik
tel. +48 12 290 40 25
e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

O ArcelorMittal Poland

ArcelorMittal Poland jest największym producentem stali w Polsce. Firma skupia ok. 70 proc. potencjału produkcyjnego polskiego przemysłu hutniczego, a w jej skład wchodzi pięć hut, w tym w Krakowie, gdzie znajduje się najnowocześniejsza w Europie walcownia gorąca oraz w Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Świętochłowicach i Chorzowie. Do koncernu należą także Zakłady Koksownicze Zdzieszowice, będące największym producentem koksu w Polsce i Europie. ArcelorMittal Poland zatrudnia ponad 11 000 osób, a wraz ze spółkami zależnymi – ponad 14 000. Firma produkuje szeroki wachlarz wyrobów długich, płaskich, specjalnych oraz półwyrobów stalowych na potrzeby m.in. budownictwa, przemysłu AGD i transportowego.

Firma zmieniła polskie hutnictwo. Zainwestowała 6 mld złotych, unowocześniając każdy etap produkcji. Ograniczyła częstotliwość wypadków o 90 proc., znacząco podnosząc standardy bezpieczeństwa i higieny pracy. Zmniejszyła emisję CO2 o 25 proc., dzięki czemu zakłady ArcelorMittal Poland stały się bardziej przyjazne dla środowiska. Firma jednym z trzech na świecie producentów szyn o długości 120 m. ArcelorMittal Poland konsekwentnie angażuje się we wspieranie społeczności lokalnych, realizując liczne programy edukacyjne, ochrony zdrowia czy poprawiające bezpieczeństwo. W ciągu minionych lat firma przeznaczyła na te cele 16 mln złotych.

Więcej informacji o ArcelorMittal Poland można znaleźć na stronie internetowej: www.poland.arcelormittal.com


O ArcelorMittal

ArcelorMittal to największy na świecie producent stali i lider sektora górniczego, obecny w ponad 60 krajach z zakładami zlokalizowanymi w 18 z nich. Kierując się filozofią bezpieczeństwa produkcji, zrównoważonej produkcji stali, firma jest liderem we wszystkich czołowych sektorach rynku stali, w tym motoryzacyjnym, budowlanym, artykułów gospodarstwa domowego i opakowań. Zajmuje wiodącą pozycję w obszarze badań i rozwoju, jak również posiada rozbudowaną sieć dystrybucji.

Wyznając kluczowe dla firmy wartości: zrównoważony rozwój, jakość i przywództwo, ArcelorMittal prowadzi swoją działalność w sposób odpowiedzialny, dbając o zdrowie, bezpieczeństwo i dobrobyt pracowników oraz kontrahentów firmy, a także troszczy się o społeczności lokalne, wśród których działa.

Stal jest dla ArcelorMittal materiałem życia, jako że z niego tworzone są podstawy współczesnego świata: od linii kolejowych, przez samochody, po pralki. Firma stale poszukuje nowych rozwiązań technologicznych i rozwiązań koncepcyjnych, dzięki którym produkty i komponenty, używane na co dzień są coraz bardziej energooszczędne.

ArcelorMittal jest jednym z pięciu największych producentów rudy żelaza oraz węgla metalurgicznego, a działalność górnicza stanowi istotną część strategii wzrostu firmy. Posiadając zróżnicowane pod względem geograficznym złoża rudy żelaza oraz węgla, firma jest strategicznym dostawcą zarówno dla własnej sieci hut stali, jak i dla rynku zewnętrznego. Pomimo, że huty ArcelorMittal są kluczowymi klientami, to jednak popyt na rynku zewnętrznym wzrasta wraz z rozwojem firmy.

W 2016 roku obroty ArcelorMittal sięgnęły 56.8 miliarda dolarów, a produkcja stali surowej w zakładach firmy wyniosła 90,8 milionów ton, zaś produkcja rudy żelaza osiągnęła poziom 55,2 miliona ton.

ArcelorMittal jest notowany na giełdzie w Nowym Jorku (pod symbolem MT), Amsterdamie (MT), Paryżu (MT), Luksemburgu (MT) oraz hiszpańskich indeksach w Barcelonie, Bilbao, Madrycie i Walencji (MTS).

Więcej informacji o ArcelorMittal można znaleźć na stronie: www.arcelormittal.com